mandag den 6. august 2012

uge. 5

saa er jeg over halvvejs igennem min tur. paa mange maader rart. er virkelig begyndt at hade maden, sengen, vandet, badevandet og ikke mindst de flyende insekter. sweet jesus, de er dog det vaerste. men denne uge har budt paa ikke saa meget nyt, endnu et tegn paa jeg har vaeret her laenge nok efterhaanden, der sker ikke saa meget nyt mere. men here we go.

tirsdag, var vi tibage i puerto som i laeste i sidste uge, hvad i ikke laeste var at jeg i tirsdags fik at vide at jeg er kommet ind paa Aahus Universitet. saa det bliver endnu et eventyr der starter saa snart jeg kommer tilbage til dk.

onsdag, foerste dag med arbejde i efterhaanden lang tid, og boed paa at stoebe foderplads til tapirene, der har taget deres nye fold i besiddelse, eller de kan i hvert fald hvis de vil. ikke saa spaendende, men med Raul, saa er alt spaendende, vanvittige peruvianer!
da det ikke tager tre timer at stoebe foderpladser var det meningen at vi skulle hjaelpe Raul med at boere nogle huller i nogle stoplper, men da bor og stolpe ikke rigtig var samarbejdsvillige blev det opgivet og vi fik i stedet tilligt pause.
eftermiddagspausen var laengere end normalt, baade fordi vi fik tidligere fri men ogsaa fordi natten stod paa skildpadde aegssamling. saa klokken 16.30 tog, Eszter, Charlotte og Mellissa C med Daniel og Melvin (lokal peruvianer) ud til oen San Francisco hvor vi slog vores telte op, og ventede paa det blev tid til aftensmad. gud fader, hvor er haardkogte aeg og tun guddommeligt naar man er vant til crap i crap med crapsovs over... efter maden hed den et par timers soevn inden vi klokken 23 begav os ud i lyset fra fuldmaanen og en times vandring langs stranden.
desvaere blev det til ingen aeg, og kun to spor, men vi fik set ti kaimaner der laa i vandet og lurede. lidt over 12 var det i seng igen. klokken fem stod vi op, pakkede sammen, og begav os i baaden lidt laengere oest paa, hvor haabet i et kort oejeblik var tilbage da Daniel spottede et spor inde paa stranden. det foerte dog til en kaiman og ikke en skildpadde. uden aeg og med sand over alt gik turen tilbage til Taricaya, dog med en masse flotte billeder rigere.

da morgenmaden var indtaget og man havde faaet lagt sig i en haengekoeje var det bare at vente til dagen var slut. paa grund af at vi var kommet hjem tidligt paa morgen, havde vi ikke nogle formiddags aktiviteter. og da der skulle vaere vaerelsestjek, om eftermiddagen var der ingen ativiteter der heller. dog blev det hurtigt kedeligt at ligge og glo i haengekoejen, saa trak mig tilbage til vaerelset og gjorde noget der er meget ulig mig, rydde op og gjorde rent... kedsomhed kan drive selv den bedste til ekstremer. en times "underholdning" blev det til med at rydde op og toemme brusekabinen for mudder, groteskt saa meget lort der kommer ud af den bruser.
da det blev aften, og dagen havde budt paa intet var jeg svagelig og lod mig overtale til at tage med til Amazone (en logde) der ligger et kvaters gang fra os, og drikke og hygge med de andre.. var ogsaa ganske sjovt, men er dog usikker paa hvor kaeden sprang, da jeg for tredje gang lod en peruviansk kvinde slaebe mig ud og danse, eller da en franskmaende slaebte mig med ud, og det skal lige naevnes franskMAND, men hvad kan man goer, skaeget gaar vel noget for en fransk ginger.
aften boed ogsaa paa en utroligt soed peruvianskpige, Camille, som jeg ikke helt fatter jeg ikke snakkede med. men fuld har man jo tydeligvis vaeret.
omkring klokken 2 kom man hjem, med en svaert mudret sko, 12 sol fattigere og en forholdsvis stor brandert.

fredagmorgen var haard, men er man gammel nok til at drikke paa en hverdag, saa er man ogsaa voksen nok til at komme op til tiden og udfoere sit arbejde, saa klokken 8 moedte Viktor (min dansepartner), Mike, Jennifer og jeg op foran the animale hospital og blev udstyrret med maaleredskaber og med Raul i, naermest loeb (han og de andre fra staben havde ogsaa vaeret med til festen, og Raul var manden der hentede oelbongen frem) gik den de 45 minutter ud i junglen. ikke en super ide, med halvvejs toemmermaend, men vi fik klaret at maale og registere det sidste 1.5 omraade inden vi vendte hjem til en ringe frokost og kunne konstatere at vi havde gaaet ca 12000 skridt.
paa turen fik jeg set en ret stor edderkop, men da vi var i rasktrav var det ikke rigtig muligt at faa et billede, og saa er myre der over 2 cm ikke noget som boer havde lov at leve i samme verden som mig, for fanden hvor er det ikke noget man oensker sig skal overfalde en.
eftermiddagen var mere stille og rolig, Eva og jeg hoppede i baaden med Gigo og sejlede over paa den anden side af floden efter bananer, papaya og bananblade til tapirerne. hoejdepunktet var at se Eva ryge paa roegen ned af mudderskranten, med en klase bananer i favnen, da vi laessede baaden.

weekenden samler jeg i en, da den har vaeret rigtig lang og det eneste hoejdepunkt er at jeg for anden gang har laest Atalanta - i gudernes skygge, som jeg igen vil anbefalde. er derfor startet paa Blod, som er den sidste bog jeg har, haaber Emma har en bog eller tog jeg kan laane naar jeg er faerdig. emma ankom igaar aftes, har dog ikke haft tid til at snakke med hende endnu, men bliver rart at snakke lidt dansk igen, dog kan jeg nu ikke brokke mig saa meget paa dansk mere.

har ogsaa bestemt mig for hvad jeg vil havde at spise naar jeg kommer hjem igen, saa det kan i godt notere ned hjemme paa moen.

tirsdag : pastasalat med tun, smilende aeg og bacon
onsdag : forloren hare
torsdag : kyllinge steg, med agurksalat, pommes og sovs.
fredag : en form for helstegt ko i en eller anden afskygning.

det var alt for denne gang. hygge DK

1 kommentar:

  1. Bliver da helt stolt. :-) Tak for ordene.

    Jeg håber du har det godt, selv om du er ved at være træt af omgivelserne. Så er det ligefør en omgang McDonalds virker tillokkende nu? ;-)

    SvarSlet