torsdag den 26. juli 2012

uge 4.

saa blev det tid igen, jamen det er jo kun onsdag? nemlig denne uge var kort for i aften tager jeg paa ferie :D

som tidligere skrevet, har Mark og jeg jo planlagt en tur til Cuzco, og det viser sig at fire piger fra lejeren ogsaa tager af sted, saa skal nok blive interessant.

ugen har budt paa haardt arbejde, men lad os starte fra weekenden.

weekenden gik med at laese en hel del, specielt loerdag var en relativ lang dag, soendag, var noget kortere da jeg tillod mig den frihed at gaa mig en tur, af en noget aeldre, nedlagt og markant laengere tur ud til Avery (ved siden af spildpaddestranden) ikke at jeg saa vildt meget paa turen, men lidt billeder blev det alligevel til. soendag eftermiddag havde jeg og tre andre meldt os til at hjaelpe med at fodre, det var saa kun mig der dukkede op til det, saa det var Sandy, Dennys (staff members) og jeg der fik klareret det.
det blev ogsaa dagen hvor der kom et stort hold af 2W (to ugers frivillige, tilbud til skoleboern) ved ikke helt hvor begejstret jeg er for dem.

mandag:
morgen stod paa maalning af skildpadder, stille og roligt arbejde, arbejde sammen med Paulina, imens Leo og Mellanie arbejde sammen ved siden af. det er ikke det mest oprivende arbejde, men det er ogsaa rart med noget lidt stille sidene arbejde, og fik laert Paulina at sige "tak" og "velbekommen".
eftermiddagen gik med at hjaelpe Raul med at bygge en bro, der foere over den sluse der er lavet imellem den nye og den gamle tapir fold. det er 100 % sikkert jeg er ikke til nogen nytte med en sav. slet ikke en sloev sav i vores +30 grader og 80% luftfugtighed.men vi fik da lavet et par trin.
 det blev ogsaa dagen hvor jeg fik mit billede af en kaiman. det var paa vejen til skildpadderne om morgen at vi saa den ligge paa breden, havde ikke mit kamera fremme da jeg havde sat det lille objektiv paa, men Dennys fik Oscar til at vende baaden, er ret sikker paa det var paa grund af mit kamera, for han pegede ned paa mig da de begyndte at vende, og saa fik jeg byttet rundt og fik taget nogle fornuftige billeder.
mandag blev ogsaa startskudet paa skilpadde projektet, hvor vi sejler ud til en oe og samler skildpadde-aeg ind om natten, for at de lokale ikke skal samle dem og saelge dem illegalt, og saa laegger dem til udrugning paa skildpaddestranden.

tirsdag:
blev det vilde dag. med Raul i spidsen begav vi os 45 minutters rask gang ind i junglen for at naa frem til det omraade hvor den gruppe af edderkoppe-aber, der blev sat ud for 1.5 aar siden, havde opholdt sig inden de trak videre. her blev vi delt i to hold og begyndte at optaelle og maale treaerne i forskellige mindre omraader for at faa en viden om hvilke traer de foretreakker. det helt tekniske er mig lidt ukendt, men var hvad vi gjorde. hele turen skyder Raul til at vaere en ca 9. km der blev gaaet i rask tempo, ikke, jeg kigger butikker paa stroeget, nej naermere, "det oeser ned og netto lukker om ikke saa laenge og faktisk skal jeg ogsaa lige ud og kaste en chokobar, men det kan jeg ikke naa for saa lukker netto"-tempo. det var interessant at se en del af junglen der er mere uroert end den vi normalt bevaere os i, men 9 km, med rygsaek, langaermet bluse og bukser er ikke just noget der er koelende slet ikke naar vi stadig ligger paa +30 og nok +90% i luftfugtighed derinde imellem traerne.
og derfor var det et meget oensket og veltraengt bad der blev taget da vi kom hjem. fik laest Nelson Mandelas selvbiografi til enden i den gode haengekoeje efter denne tur, (fra d. 13-24.) og kan nu sige at biografier ikke er min genre, men det var da spaendende nok at laere noget om den sydafrikanske frihedskamp.
eftermiddagen, var ganske stille og rolig i toppen af et af de store traer (CWW), kiggende efter fugle, selvom det er pokkers varmt direkte i solen, og fluerne elsker ens oejne, fik seks fluer i ojene i den 1.5 time vi var der oppe.
tirsdag blev den dag hvor jeg tog billedet af en fugleedderkop, desvaerre kun en sling (unge) men det er da bedre end ingen ting. saa nu er det kun slangen der faktisk mangler for at maalet er i hus.
besluttede faktisk at ville begynde at laese "the body farm" paa engelsk, men efter de foerste sider var den opgivet og er gaaet tilbage til en velkendt og elsket bog "Atalanta - i gudernes skygge" som jeg endnu en gang vil anbefalde.

onsdag:
hvem er det der betaler kassen for at tage om paa den anden side af jorden, for at arbejde frivilligt i regnskoven, og saa tage ud en tirsdag aften og drikke sig stiv? det goer aabenbart specielt franske teenagere... blev vaekket og holdt vaagen en halv times tid af mine "roommates" da de kom hjem i deres brandert, skide boern, selv Rachel (vores leder) fik de vaekket. Leo, var dog mand nok til at undskylde da vi moedtes til frokost senere.
morgen stod paa NFA - new farm activity, der daekkede over, luge ud af graes og planer imellem ananasplanterne... det er utroligt at nogle kan tro at ananasser voksede som en rod, ligesom gulerroedder... skulle dog ikke blive min foerste forundring over hende. da vi var faerdige efter 2.5 time, havde hun brokket sig over varmen, velkommen til regnskoven, over insekterne, velkommen til regnskoven og vist nok over solen, velkommen til REGNSKOVEN! og hvorfor bekymre sig om om man ser sexy ud? vi er i FUCKING REGNSKOVEN! saa knyt og begynd at luge det graes!
andre var lige saa lidt arbejdsomme, det var dog paa grund af druk, de var i det mindste stille og lavede noget der til noed kunne kaldes arbejde. og de der ikke var for ramte af druk maatte ogsaa indroemme at jeg nok havde lavet mest. markant mest!
efter frokost valgte jeg at gaa mig en tur, selvom det begyndte at regne en smule og tordne, blev en tur paa ca 3 km, ned af Bambus-stien, hvor jeg fik set en mus, tre firben, seks ikke idensifiserede dyr, og en stor slange, Clelia clelia, fik nogle billeder, men ikke super, men billeder, alle tre dyr er nu paa kameraet. min tur af Bambus-stien stoppede dog ved et trae var vaeltet ned over stien. og i stedet gik jeg tilbage og fulgte stigen til CWW, hvor jeg fik lidt billeder af et par fugle, og af broen op til platformen, og begav mig ogsaa ind i junglen for at finde traet vi sidder i, hvilket lykkedes, voldsomt stort trae.
eftermiddagen, var en hyggelig erfaere med Rachel i Avery, hvor vi gravede planter op, og plantede dem ud inde i selve fugle huset. ikke vildt haardt slet ikke da jeg ikke gik saa meget til med spade og skovl for min rygs skyld. men en hyggelig eftermiddag med en del pjat imellem de frivillige og Rachel.

torsdag. har indtilvidere budt paa et belastene modarbejde fra min telefon og computer der naegter at samarbejde saa jeg kan laegge billeder op... men det skal nok komme! og ellers har det vaeret paa Burgos´s og spise frokost med Gringo (staff), Eva og Nicole.

billederne skal nok komme og nyd nu endelig i har faaet noget godt vejr :D

 den rode cirkel viser Taricaya´s omraade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar